
När man pratar om kaffe i en café- eller restaurangmiljö tänker de flesta direkt på smaken, maskinen eller kanske servicen bakom. Det är lätt att tro att det handlar om en helhetslösning – men vad helhet egentligen innebär varierar kraftigt beroende på vem du frågar.
För ett vendingföretag betyder helheten oftast att kaffe, maskin och service levereras i ett. Maskinen fylls på, servas och hålls igång – enkelt och bekvämt. Ett kafferosteri däremot fokuserar på själva råvaran: smaken, ursprunget, rostningsprofilen, och hur deras varumärke når slutkonsumenten. För en grossist handlar helheten snarare om logistik och volym – kaffe är bara en del av det breda livsmedelssortimentet de vill leverera.
Men i verkligheten är kaffelandskapet mycket mer komplext än så.
Ett ekosystem av leverantörer – med olika drivkrafter
Kaffelösningar består sällan av en enda aktörs tjänster. Bakom kulisserna finns ett helt ekosystem av specialister som tillsammans formar helheten – men som sällan syns samtidigt i ett och samma säljmaterial.
Du har kafferosterier och mikrorosterier, maskinleverantörer, servicetekniker, mejerier och alternativdryckstillverkare, syrup- och smaksättningsföretag, porslinsleverantörer, företag som fokuserar på kaffetillbehör, kaffeutbildare, certifieringsorgan, kommunikationsbyråer och flera andra aktörer som agerar återförsäljare till dessa företagen. Alla har sina egna produkter, intressen och affärsmodeller – men de flesta har en sak gemensamt: de är fokuserade på sin del av helheten.
För dig som slutkund innebär det att det finns en överhängande risk: att du bara får se en del av bilden. Särskilt om du pratar med en aktör som själv är stark inom just den delen. Ett annat problem är att många av dessa olika aktörer samarbetar med varandra och vissa inte alls. Det är som att försöka få ihop en hög av magneter med 2 olika poler på varje sida och få dessa att bilda en stark kedja, när vissa av magneterna råkar bestå av två likadana poler. Dom stöter bort varandra och blir omöjliga att få ihop.
Varför är det ett problem?
Därför att om du inte känner till hela landskapet, är det nästan omöjligt att avgöra vad du faktiskt får – och vad du går miste om. Du kan hamna i exklusivitetsavtal där vissa produkter, leverantörer eller utvecklingsmöjligheter aldrig lyfts fram, helt enkelt för att de inte gynnar den som presenterar lösningen.
Samtidigt finns det massor av små, innovativa företag som skulle kunna bidra med riktigt bra delar – men som aldrig får chansen eftersom de inte hörs lika mycket. De drunknar i bruset från de stora aktörerna som dominerar marknadsföring och försäljning.
Kunskap är din makt
Att förstå hur kaffelandskapet är uppbyggt gör dig inte bara mer medveten – det gör dig också till en bättre förhandlare. När du vet vilka segment som finns, och hur olika aktörer tjänar sina pengar, kan du börja ställa rätt frågor.
- Vad ingår egentligen i det du kallar helhet?
- Vilka delar saknas i det här erbjudandet?
- Vad skulle jag kunna välja fritt om jag själv satte ihop min lösning?
Du behöver inte bli expert på allt – men du behöver veta tillräckligt för att inte fastna i andras definitioner av vad kaffe borde vara i din verksamhet.
Kaffelyftet vill visa hela kartan
Det är precis därför Kaffelyftet finns. Vi vill inte sälja kaffe, maskiner eller tillbehör. Vi vill inte låsa in dig i ”helhetslösningar” eller avtal. Vi vill ge dig verktyg och perspektiv att se helheten – och fatta egna beslut utifrån den verklighet du befinner dig i. Dessutom vill vi hjälpa dig att inte glömma bort dina gäster som faktiskt ska betala för en kaffeupplevelse. Är det alltid klokt att välja en lösning bara för att den är enkel för personalen att hantera?
Vi tror att när fler aktörer får synas, när fler frågor får ställas och när fler caféer och restauranger får överblick – då kommer kaffet inte bara smaka bättre.
Då blir det också mer lönsamt, hållbart och meningsfullt.